Arvo Pärt – ‘Arvo Pärt’s Tabula Rasa’ af Kevin Karnes

Sleeve fra 1999-udgivelsen af Arvo Pärts 'Tabula Rasa'. VIolinist: Gil Shaham.
Sleeve fra 1999-udgivelsen af Arvo Pärts 'Tabula Rasa'. VIolinist: Gil Shaham.

‘Tabula Rasa’, 1977, Arvo Pärt

For tiden lytter jeg forskellige udgaver af Arvo Pärts værk ‘Tabula Rasa’ fra 1977. ‘Tabula Rasa’ — etymologisk den (ren-)skrabede eller rene/blanke tavl — der falder i to dele, Ludus & Silentium, igennem med forskellige dirigenter og violionister.

I sleevet til Gil Shaham-udgivelsen er der nogle fine citater / betragtninger.

Her fra vilolinisten Gil Shaham selv:

”Den første gang, jeg virkelig hørte hans musik var, kørte jeg igennem ørkenen i Utah. ‘Tabula Rasa’ blev spillet på radioen. Dér, lige midt i ørkenen, gav hans musik lige pludselig mening for mig – jeg kunne forstå, hvad det var folk talte om. Tabula Rasas langsomme bevægelse besidder en følelse af storhed, og jeg oplevede en forbindelse mellem musikken og landskabets tomhed. Der er noget ved musikken, og den måde hvorpå den er sat sammen, teksturerne og mønstrene, der taler til noget primalt. Jeg tror det er derfor, at folk bruger ord som ’mystisk’ til at beskrive den. Musikken er på sin vis meget religiøs og basal.”

Næsten hypnotiske musikalske mønstre

”Mønstrene – for de er ikke egentlige musikalske motiver – har en metodisk, meditativ kvalitet, som er næsten hypnotisk”

Min oversættelse fra afsnittene ‘Music from The Midst of Silence /  Musik auf der Mitte des Schweigens / Une musique au cæur du silence’.

Pärts lydsignatur er blevet kaldt mange ting: Neo-barok, Vivaldi med et skrig og “tidligere tiders ikoner og nutidens lyde kombineres i hans [Arvo Pärts] musik: Som John Cages modificerede klaver og violinstykkerne fra Vivaldis fire sæsoner. (Kervin C. Karnes, Arvo Pärts ‘Tabula Rasa’, 2017.

Citater med om eller af Pärt selv

“Ord skriver musik, sagde Pärt på et tidspunkt – Kristi ord.”

”Min musik er altid skrevet, efter jeg havde været stille i den mest bogstavelige betydning af ordet. Når jeg taler om stilhed, mener jeg den intethed ud af hvilken gud skabte verden.”

Pärts vej til ‘Tabula ‘Rasa’
“In the begnning of my twelve-tone period, I lived truly separated from the original sources. And the turn I took, it was a matter of learning how to walk all over again. Undoubtedly, the reason such a metamorphosis takes place in certain people and not in others will forever remain a riddle; all I know is that when I heard Gregorian chant for the first time, I must have been mature enough, in one way or the other, to be able to appreciate such musical richness. […] It took me seven, eight years before I felt the least bit of confidence- a period during which I listed to a lot of early music.
” — Jordi Savall, “A conversation with Arvo Pärt”, oversat af Taylor Denis-Van Atta & Katherin Linton, udgivet i ‘Music & Literature’ efteråret 2021, side 7-8 citeret i ‘Arvo Pärt’s Tabula Rasa’ af Kevin Karnes.

Se også: Blogposts om lyd & gengivelse af lyd

Der er en computer i mit hjerte og sind

“I don’t own a computer, but there is computer in my mind and heart”, Pärt citeret i ‘In East Europe, Minimalism Meets Mysticism’, New York Times, 4. juli, 1993, A24.

Brian Eno: “With the advent of multi-track recording] you got an additive approach to recording, [and] the idea the composition is the process of adding more…. You can begin to think in terms of putting something on, putting something else on, trying this on top of it, and so on. In a compositional sense this takes the making of music away from any traditional way that composers worked… and one becomes empirical in a way that the classical composer never was.” Brian Eno, ‘The Studio as a Compositional Tool”, 1979, Down Beat, 1983, side 57.

Om optagelsen af ‘Tabula Rasa’ fra 1999

Optagelse: Gothenburg, Gothburg Concert Hall 1997

(Fratres, Tabula Rasa og Symphony)

Executive producer: Nigel Boon
Recording Producer: Lennart Dehn
Balance engineer: Michael Bergek
Editing and mastering: Torbjörn Samuelsson

Se også: Violinen i Arvo Pärt-symfonier 

Bagsiden af coveret på vinyl-udgivelsen Arbos
Bagsiden af coveret på vinyl-udgivelsen Arbos

Citater fra Pärt, Mullova & Järvi

”Næsten alle kompositioner på dette album blev først opført og promoveret af den lettiske violinist Gidon Kremer, hvoraf én, Tabula Rasa (1977) er blevet specifikt til af Arvo Pärt. Alle stammer fra det, Arvo Pärt selv kalder ‘tintinnabuli’, en hvad der måske kan kaldes stilart, komponisten udviklede i 1970’erne igennem studier af middealderlig musik, særligt gregoreansk kormusik.

Som Pärt selv har forklaret: Jeg har opdaget, at det er alt rigeligt, når en enkelt tone bliver spilles i skønhed. Denne ene musikalske tone, eller tavse taktslag, eller et stilhedsøjeblik, beroliger mig. Jeg arbejder med meget få elementer – en stemme, to stemmer. Jeg bygger I primitive materialer – med triaden, med en specifik tonalitet. Jeg kalder det tintinnabulation på grund af triadens tre toner er som klokker.

’Tabula Rasa’ og ‘Fratres’, begge komponeret i 1977,  gjorde Pärt internationalt kendt.” — Daniel Jaffé.

Fra sleevet til Onyx Classics udgivelsen ‘Arvo Pärt: Mullova & Järvi, min oversættelse fra engelsk.

Optagelserne herpå af ‘Darf ich’, ‘Fratres’ & ‘Tabula Rasa’ er fra 2017 i ‘Estonia Concert Hall’ i Tallinn – 7. og 9. august henholdsvis.

Tabula Rasa (ECM, 1984), Kremer & Grindenko, vinyl

A1 Fratres

Piano – Keith JarrettViolin – Gidon Kremer

11:26
A2 Cantus In Memory Of Benjamin Britten

Conductor – Dennis Russell DaviesOrchestra – Staatsorchester Stuttgart

5:00
A3 Fratres

Performer – The 12 Cellists Of The Berlin Philharmonic Orchestra*

11:51
B Tabula Rasa

Komponist: Saulius Sondeckis; – Lithuanian Chamber Orchestra; Piano [Prepared] – Alfred Schnittke; Optagelse: West German Radio, Køln.* Violin – Gidon Kremer & Tatiana Grindenko.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *