Om jazzharpinisten Dorothy Ashby (Afro-Harping, 1968) —

Afro-Harping, Dorothy Asbhy, 1968.

Arcam CD192 & om Dorothy Ashby


Forleden bød jeg på en vintage-cdafspiller, en Arcam192 (afledt af opløsningen på 24-bit/192kHz) på eBay, som jeg endte med at vinde auktionen på. Jeg har ikke haft en cd-afspiller i ti år, og jeg havde heller ikke troet, jeg skulle have det igen. Anledningen er, at jeg godt kunne tænke mig at eksperimentere med nyere teknologi til behandling af digitale signaler.

Derudover vil jeg gerne blive klogere på, hvordan overførsel af signaler via USB kan påvirke lydkvaliteten i positiv eller negativ retning – og nok mest det sidste. Det digitale signal fra CD-afspilleren kan køres over i DAC’en via koaxialkabel.

DAC-chippen i min Audio Note 0.1x-DAC er en Philips TDA 1543-chip, som blev produceret fra 1987 – og der er ingen oversampling og ingen digital filtrering. Arcam 192’eren har hele fire Wolfson WM8740-chips per side, og der samples op til 24 BIT/192 kHz, selvom der er tale om semi-vintage.

Se også: Prototyper på kabel fra Duelund Coherent Audio

Dorothy Ashby, ‘Afro-Harping‘ fra 1968

Hvis man er til semi-støvende breakbeats — der vækkede mindelser om lyden af samme på Stevie Wonder-albummet ‘For Once in My Lifetime’, — er Dorothy Ashbys (1932-1986) album ‘Afro-Harping‘ udgivet på Cadet Records i 1968 en lækkerbiksen. Ashby er kendt for at bruge harpen som et imrpovisionsinstrument og som hovedinstrument (på samme måde som fx klaver eller saxofon), hvor den ellers var kendt for at som et baggrundsinstrument. ‘Afro-Harping’-albummet blev indspillet på Ter Mar Studios i Chicago i februar 1968. Ter Mar kendes også for indspillinger for blandt andet Muddy Waters, Etta James, Fleetwood Mac, Chuck Berry. Af sleevet fremgår det helt specifkt, at Asbhy spiller på en harpe fra Lyon & Healy, der har bygget harper siden 1889.

Ashby er blevet samplet bredt, men den mest kendte brug er nok Bonobos ‘Essence of Sapphire’. Nummeret ‘Games’ har noget af den samme grooviness og det samme drive, som jeg finder i noget af Kamasi Washingtons musik, som jeg er helt vild med. Coverversionen af The ‘Look of Love’ er lige til en tarantinofilm.

“One of the grooviest records ever – a sublime blend of African percussion, soulful orchestrations […]! By the time of this landmark album, Dorothy [Ashby] had been knocking around the jazz world for a number of years, but it wasn’t until she hooked up with Richard Evans at Cadet Records that her sound really began to cook – breaking down genres and expectations in the trademark style of the best late 60s sides from the Chicago underground.”
anmelder på Dustry Groove.


Lydtekniker: Doug Brand
Producer: Richard Evans
Arrangement: Richards Evans
Supervision: Dick LaPalm (fantatisk navn)
Studie: Ter Mar Studios, Chicago, februar 1968

“As a creative force who feels she has something important to say, she has not become discouraged because of the lack of popularity of her chosen instruments. In this album, I am sure she will make new converts. She refuses to bow to the establishment that say “make no waves”. Her interest is to give the world a beautiful sound that she finds easily created on the harp” — Del Shields, Executive Secretary, NATRA

Missionen er klar

Missionen er kun at købe cd’er, som jeg gider høre fra start til slutning, og hér er Ashbys ‘Afro-Harping’ helt inden for skiven. Nedenfor er hendes yderligere soloudgivelser gennem årene, som jeg gradvist er ved at tygge mig igennem. Indtil videre har kun The Rubaiyat of Dorothy Ashby — hvor kvaliteten af optagelsen er i en helt anden professionel boldgade med et meget, meget fint stereo- og klangsperspektiv — gjort et stort indtryk på mig, men jeg streamer videre på Qobuz og heldigvis er en del af udgivelserne også tilgængelige via Københavns Hovedbibliotek.

Se også: Flere blogposts om lyd og lydgengivelse

Dorothy Ashby: Diskografi

1957: The Jazz Harpist
1958: Hip Harp
1958: In a Minor Groove
1961: Soft Winds
1962: Dorothy Ashby
1965: The Fantastic Jazz Harp of Dorothy Ashby
1968: Afro-Harping
1969: Dorothy’s Harp
1970: The Rubaiyat of Dorothy Ashby
1984: Django/Misty
1984: Concierto de Aranjuez

Numre på ‘Afro-Harping’:

Soul vibrations
Games
Action Line
Lonely Girl
Life Has Its Trials
Afro-Harping
Little Sunflower
Theme from ‘Valley of the Dolls’
Come Live with Me
The Look of Love

Se også: Kamasi Washington – The Epic, 2015

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *