Steen Duelund — Introduktion til en dansk lydpionér

Kabel baseret på Steen Duelunds tanker om naturmaterialer som linolie, sølv og silke.
Kabel baseret på Steen Duelunds tanker om naturmaterialer som linolie, sølv og silke.

Steen Duelund (1943-2005) placerer sig som en både mytisk – og for nogle lidt esoterisk og mystisk – skikkelse i krydsfeltet mellem, hvad man måske kunne kalde lydhåndværk og lydeksperimenter. Han er særligt kendt for præferencer for naturmaterialer (se citatet om plastik nedenfor) som sølv, silke og linolie (olie udvundet af hørfrø, som også kendes for behandling af træ og som komponent i maling) i samspil med videnskabelige tanker (han var uddannet matematiker) refleksioner og sonderinger inden for delefiltre, højttalerkabinetter, modificerede højttalerenheder, kabler i en generel kontekst af  psykoakustik.

Jeg stødte på Steen Duelund (og hans tanker om signal- og højttalerkabler) i midten af 90’erne, som jeg husker det, da jeg var i researchfasen på et højttalerprojekt (Speak & Abyss fra Dansk Audio Teknik). Som jeg husker det, var det rene DIY-projekter – vs i dag, hvor en del produkter (masse-)produceres.

“Plastic er af det onde og bør elimineres i det omfang det er muligt. Ingen kondensatorer med dielektrikum af plastic, ingen plastic som isolationsmateriale omkring kabler, og ingen plastic på de spoleforme, der er uomgængelige, såfremt de store spoer i delefilterets bas-sektion skal have lav DC-modsand.” — Steen Duelund fra interviewet ‘Det langlivede fjernbekendtskab i ‘High fidelity’ : Lyd, billede og teknologi, årgang 35, nr. 2.

Steen Duelunds filosofi for kabler – silke, sølv, linolie

På det seneste har jeg bevæget mig ind på området igennem to lydskikkelser, Peter Qvortrup fra Audio Note, og Alan Shaw fra Harbeth. Begge administrerende direktører og begge personer, der deltager i den offentlige debat. Peter Qvortrup i længere diskussioner på debatforummer, i YouTube-interviews fra hifimesser og youtube-kanaler. Dem agter jeg at vende tilbage til flere tanker om på et senere tidspunkt. Men for begge gælder, at de har været til stor inspiration for de seneste etaper af min rejse i lydgengivelse og musik.

 

Duelund-kabel på DCA20GA fra danske Duelund Coherent Audio med Switchcraft-stik. Design: Kasper Bergholt. Foto på råsilke.
Duelund-kabel på DCA20GA fra danske Duelund Coherent Audio med Switchcraft-stik. Design: Kasper Bergholt. Foto på råsilke.

“Det slog mig pludselig, at linoleumgulve ikke opbygger statissk elektricitet. Linoleum har et meget højt indhold af linolie, som er en oxiderende/indtørrende olie. Den forsøgte jeg at bruge til at beskytte [kablernes] overflade. Til at begynde med blev kablet dyppet i [lin-]olien og derefter tørret ved 60 til 70 grader i en ovn. Det tager to til tre dage. Lytteresultatet var over al forventning. Jeg havde frygtet, det ville have en forringende effektet, men det viste sig, at det var endnu bedre end det guldbelagte kabel” (Essay af Steen Duelund om kabler, herunder højttalerkabler, min oversættelse fra engelsk).

I krydset mellem objektive målinger og subjektive vurderinger

“Selvfølgelig er det subjektivt; det handler jo om at skabe det, som vi som mennesker opfatter som god lyd, og det er jo i sig selv en subjektiv øvelse. På den anden side er det klart, at målinger, elektriske og akustiske, er særdeles vigtige værktøjer i processen – uden dem ville det være umuligt at skabe reelle fremskridt. Det er imidlertid vigtigt at holde sig for øje, at vi har en tendens til at måde det, vi kan måle,i modsætning til det, vi måske burde måle.” Duelund, op.cit, High Fidelity, 2002.

 

Højttalerkabel, Duelund DCA20GA - koblet til en Vincent-effektforstærker
Mit nuværende højttalerkabel, Duelund DCA20GA – koblet til en Vincent SP331-effektforstærker.

Skal kabler have en lyd? Og har de?

Nogle mener, at kablerne skal/kan udgøre en meget aktiv komponent, der kan forme lyden i forskellige retninger; andre, at lydsignaten grundlæggende er helt rent fra bunden og ikke skal præges på nogen måde af et kabel; og andre mener, at der kan opstå nogle både positive og negative virkninger i samspil mellem fx DAC, forforstærker, forstærker og højttalere.

Jeg har bevæget mig fra kategori 2 over mod kategori 3 i en blød position, eller hvad man skal sige. Og det er et område, jeg skal have læst mere om – fx ‘skin effect‘ og litz-kabler, som jeg kan se flere og flere kan påvise en helt konkret forskel på målinger (op mod fx normale forholdsvis tykke kobberkabler eller som her fortinnet kobber (måske sker der en lignende effekt som i litzkabler).

“Til koncerten medbringer man to ører og sin hjerne med det sorteringssystem, den enkelte hjerne nu engang har. Hver lytter retter sin opmærksomhed mod noget forskelligt og der bliver sorteret i lydoplevelsen, fremhævet og undertrykt lydandele helt individuelt. Jeg husker da en opera, hvor den kvindelige hovedkraft var så stramt bundet op, at hendes vejrtræknings påvirkning af de øverste attributter ganske trak opmærksomheden fra hendes sang til hendes vejrtrækning. (Steen Duelund i essayet: Den snigende gift for god lyd – 1)”

Hvor startede det hele for mig?

Min interesse for lydgengivelse var på standby i en længere periode, hvor mit fokus mere var på musikken. I forbindelse med flytning og køb af nye højttalere (Harbeth M30.1) læste jeg lidt op på forskellige højttalerkabler, og endte med et sæt DCA20GA viklet i to strenge for +- og to strenge for –terminalen, hvilket slog tidligere kabler og en kontrolprøve med et skærmet W3082-mogamikabel (2.0mm² svarende til ca. 14 AWG), som jeg fik lyst til at prøve kræfter med efter at have set, at stort set alle Audio Notes højttalerkabler er skærmede. En ting, som mange ser som unødvendig for kabler, der leder så stærke signaler.

Skærmet højttalerkabel fra japanske Mogami (model 2082)
Skærmet højttalerkabel fra japanske Mogami (model 2082)

Duelund-kabler udviklet under corona

Under epidemien har jeg brugt en del tid på at lytte til musik og researche principper for lydoptagelse- og gengivelse. Jeg kom i kontakt med Marcel fra Thessaloniki i Grækenland, som jeg stødte på i et forum for lyd, hvor vi udvekslede idéer og tanker. Han har igennem mange år lavet custommade kabler baseret på både egne design og Shirokazu Yazaki-kabler (ofte baseret på beldenmaterialer).

Vi landede på DCA20GA-kabel, der produceres af danskdrevne Duelund Coherent Audio, kombineret med stik fra Switchcraft, som jeg tidligere har haft gode erfaringer med fra signalkabler lavet på belden 8402 (som egentlig er et mikrofonkabel) lodet med ‘Cardas Quad Eutectic Silver’-loddetin.

For lidt siden skrev Thomas, som købte en af mine prototyper nogle ord, som gjorde mig rigtig glad:

“Hej igen, Kasper

Jeg er en glad mand, men har ikke rigtigt kunnet tro mine ører over at dit kabel har haft så stor impact på min system. Derfor har jeg brugt nogle dage til at kontrollytte med forskellig musik… men here goes:

-Toppen af vokaler lyder mindre anstrengt

-Bunden er strammet op
-I passager med meget information står billedet meget klarere og instrumenter lyder mere korrekte
– Specielt klaver og et af mine referencenumre hvor jeg for første gang hører en mundharmonika for fuld skrald uden at den lyder presset!”

Jeg kendte ikke Thomas i forvejen – han henvendte sig på baggrund af en salgsannonce i Facebook-gruppen ‘Brugt Hifi køb og sælg dit Hifi’. Thomas anvender kablet mellem sin RIAA og forforstærker.

Uskærmede vs skærmede signalkabler

Kabler, jeg lytter til for tiden:

1) Belden 8402-kabel med Switchcraft 3502AAU-stik (0,5 meter, termineret Yazaki-San style*) >>>
2) Duelund DCA20GA-kabel fra danske Duelund Coherent Audio med  Switchcraft 3502AAU-stik (0,5 meter)
3) Duelund DCA20GA–kabel fra danske Duelund Coherent Audio med Switchcraft 3502AAU-stik (0,7 meter)

DCA står får ‘Duelund Coherent Audio’ – ligesom de oprindelige Western Electric Cabler kaldtes WE16GA. GA indikerer, at kablernes tykkelse følger den amerikanske American Wire Gauge-standard. Skalaen er omvendt af, hvad man kunne forvente – jo lavere tal, jo tykkere kabel. AWG 20 = 0,812 mm; 0,5166mm2, 4,6 kg/km.

Andre bud på RCA-/phonostik – KLE & Audio Note

Jeg har på mail fået et spørgsmål om bud på andre stik end Switchcraft-3502AAU’erne. Om jeg kunne anbefale noget, der var bedre. Jeg har kun erfaringer med Switchcraft til dette projekt, men det er helt klart et sted, der kan opgradere.

Duelund Coherent Audios med rhodium og hvad der ser ud til at være sammenpresset papir lægger lige for. Jeg har på hifi4all.dk hørt om gode erfaringer med Harmony-stik fra den australske produkt KLE, hvis stik kommer i tre kategorier i forskellige prisklasser. Skriv gerne en kommentar nedenfor, hvis du har gode erfaringer (eller dårlige) med de to typer af stik.

Selv har jeg kig på Audio Notes AN-GP-AG- og AN-P RCA-stik måske kombineret med en konstruktion med et af sølvprodukter (silver 1.0, silver 2.0, silver 3.0), men der kan være udfordringer med at kablerne er for flade / brede, så det skal jeg have regnet lidt igennem først.

Flere Steen Duelund-citater til refleksion

“Det forekommer mig, at lyden i nyere udstyr er blevet kedelig og udynamisk, i visse konstruktioner nærmest gjaldende eller noget syntetisk lydende og ubehagelig at høre på. –Steen Duelund, op. cit.

Der har været produkter fremme som er tungt baseret på den teknologi, det måler forbandet godt -men lyden – kold, klinisk umusikalsk. –Steen Duelund, op. cit.

Man kan ene mand ikke overskue hele kæden, her må vi have hjælp af dem, der mener at have forstand på hver sin del, analog som digital. Men det forekommer mig dog som klart og overalt gældende, at det enkle, det simple og matematisk smukke er at foretrække.” — Steen Duelund, op. cit.

 

Duelund-kabel på DCA20GA med Switchcraft-stik. Design: Kasper Bergholt. Foto på indisk råsilke (tudar/fredssilke)
Duelund-kabel på DCA20GA fra danske Duelund Coherent Audio med Switchcraft-stik. Foto på indisk råsilke (tudar/fredssilke)

Forskellen på DCA12GA, DCA16GA og DCA20GA

Jeg har i billedet nedenfor markeret de tre tykkelser / sammensætninger kablerne føres i, dvs: 20GA, 16GA og 12GA. I diagrammet ses både diamter og modstand (sidstnævnte er særligt relevant ved beregning af optimal tykkelse til højttalerkabel. Her er der to veje at gå: Enten finde en tykkelse i et enkeltkabel, der passer til den nødvendige længde – eller føre flere strenge af en mindre tykkelse / dimater.

Oversigt over tykkelser på kablerne efter American Wire Gauge-standarden
Oversigt over tykkelser på kablerne efter American Wire Gauge-standarden

Videre læsning / Jeff’s Place & The Audio Beatnik

Jeff’s Place / Positive Feedback
Jeff (Jeffs Place / Positive Feedback) har blogget om duelundinspirerede kabler ad flere omgange og har eksperimenteret med dem til signalkabler, højttalerkabler og til internkabelføring i sine Tannoy Wesminster Royal. Det er lidt svært at finde rundt i kronologien på hans rejse. – men prøv at start her: Han har også skrevet helt specifikt om uskærmede signalkabler på DCA20GA.

The Audio Beatnik
På The Audio Beatnik er der også en del artikler – også her om brug i signal- og højttalerkabler. Igen er kronologien lidt rodet (ved godt, jeg selv gør mig skyld i samme ofte)

Der ligger også en masse tråde på både danske og internationale fora – de er nemmest at finde hoved og hale i via Google, tror jeg.

Hvis det ikke skal være duelund

Som nævnt længere oppe i indlægget lytter jeg også til signalkabler lavet på mikrofonkabe fra amerikanske Belden. Belden 8402 er et skærmemikrofonkabel baseret på fortindet kopper (samme princip som for duelundkablerne). Der er to ledere i 20AWG-stykkelse ‘svøbt’ i EPDM (syntetisk gummi), der har en rar vintage-brun farve.

Kablet er forholdsvis blødt og nemt at have med at trække / dreje / vinkle. På Jeff’s Place er kablet brugt til at forbinde AN-S4 SUT (passiv forstærkerfra Audio Note) til en e Leben RS-30EQ (riaa-forstærker) og RS-30EQ’en to the Triode Lab 45 EVO SET integreret forstærker. Læs mere om Jeff’s udstyr og lydoplevelser med Belden-kablerne her:

“The sound and musicality of this combination of audio kit is absolutely breathtaking. Well recorded material like on Jim Hall’s Guitar is breathtakingly realistic.”

Billedgalleri med Belden 8402-kabler

Flere posts om lyd & lydgengivelse

Om digital lyd & Arcam 192-cdafspiller

GAMMEL ANNONCE FRA DEN BLÅ AVIS –
KABLET BLEV SOLGT PÅ EN HALV TIME

!Jeg sælger to Duelund-signalkabler (nogle vil hævde, at det vil være mere korrekt at sige duelund-inspirerede kabler) (det vil sige to ‘strenge’m så i alt 4 RCA-stik, så der kan tilsluttes fx en DAC til en forforstærker, en streamer/cd-afspiller til en forforstærker; eller en cd-afspiller til en integreret forstærker) med RCA-/phonostik fra Switchcraft (model 3502AAU). Kablet egner sig i følge mine erfaringer ikke til tilslutninger mellem for- og effektforstærkere.

Kablet er baseret på DCA20GA produceret af danske Duelund Coherent Audio og består af fortinnede kobber-‘strenge’ pakket/vævet ind i bomuld, der er behandlet / tørret ind med olie i stedet for plasticmaterialer – en teknik, der trækker på Sten Duelunds tanker om plastiks påvirkning af lyden (i negativ retning) og opdagelsen af, at linoleumgulve (som har et meget højt indhold af linolie, deraf navnet) ikke opbygger statisk elektricitet på samme måde som andre gulvtyper gør.

Jeg kan huske, det i 90’erne var en farlig cocktail i den computerbutik, jeg arbejdede for, at have syntetiske gulvtæpper, fordi den statistiske elektricitet satte sig i kroppen, og der røg mange indstikskort til computere ved installation på den måde, indtil vi fik et tyndt armbånd med jordforbindelse på.

Kablerne er på 0,5 meter, og +/- kendes på, at det ene kabel har rød markering (+) (krympefleks), hvorimod det andet er umarkeret (-).

Mark1 var standardkabel – MarkII har fået en ekstra behandling med bleget linolie og efterfølgende tørret i fem dage.

Jeg sælger, fordi jeg har fået produceret en række prototyper af signalkabler, skærmede henholdsvis uskærmede, herunder tre sæt duelundkabler på DCA20GA i forskellig længde og med forskellig oliebehandling.

Audio Note DAC 0.1x
Audio Note DAC 0.1x; jeg synes, den er decideret smuk. Tilsluttet til Audio Note M Zero-forforstærker med uskærmet DCA20GA-kabel.

Ufærdigt afsnit: Peter Qvortrup, Audio Note vs Alan Shaw, Harbeth

Alan Shaw fra Harbeth primært på selskabets eget forum, Harbeth User Group. Alan er målingernes mand, Peter fænomenologiens i min fortolkning indtil videre. Noget, jeg skal tænke noget mere over, inden jeg folder mine tanker mere ud – imens kan jeg stærkt anbefale at læse essayet/analysen/rådgivningen: Are You on the Road to Audio Hell.

Diasvideo på Youtube med stills fra forskellige vinkler

 

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *